dinsdag 11 oktober 2016


In de natuur kom je me zelden tegen
Ik vind die beestenboel niet interessant
Natuur is voor tevredenen of legen
En dan, wat is natuur nog in dit land?

Natuur is voor tevredenen of legen
Ik zit veel liever in een restaurant
Ik heb het meer op zitten dan bewegen
Het liefst in een verwarmd, gezellig pand

Ik heb het meer op zitten dan bewegen
Met mes en vork of stokbrood in mijn hand
Natuur is voor tevredenen of legen
En dan, wat is natuur nog in dit land?

Natuur is goed voor voedsel, verder niet
Vandaar dat je me haast niet buiten ziet.


Peter Knipmeijer

donderdag 25 augustus 2016

Docenten gaan

Docent te zijn, is dat een vloek of zegen?
Je zult toch leraar zijn in Nederland..
Daar in Den Haag regeert het onverstand
En alle creativiteit wordt doodgezwegen.

Maar heb je Nederlands van Ineke gekregen,
Dan is bij jou allicht begrip geland
Voor taal en tekst en weet je uit de eerste hand:
Het ware meesterschap bestaat terdege.

Van alles werd door Ineke bedacht
Om voor een onderbouwde les te zorgen
Gedicht, beeld, internet had zij paraat.

En nu een nieuwe fase die haar wacht,
de school is uit, het oog gericht op morgen.
Toekomst die nieuw talent de ruimte laat



Herman Schaap

maandag 22 augustus 2016

Veluwe

Natuur is voor tevredenen of legen.
De Veluwe is bos en hei en zand,
Waar je ook kijkt zie je het woeste land.
Bij zonschijn is het mooi, maar ook bij regen.

Maar ja: wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bos, door spoorlijnen doorsneden,
En wegen, waar heel hard op wordt gereden:
De slachtoffers staan daag’lijks in de krant.

Een stukje bos, ter grootte van een krant?
Toch vind je hier nog zwijnen, herten, reeën.
De rugstreeppad heeft hier haar barensweeën,
De wilde zegge groeit hier langs de kant.

Een heuvel, met wat villaatjes ertegen.
Dan zie je: Hoenderloo of Otterlo,
Met luisteraars, zeer thuis bij de EO;
Zij lezen Trouw, de Heer is hen tot zegen.

Natuur is voor tevredenen of legen.
En dan: wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bos, ter grootte van een krant,
Een heuvel met wat villaatjes ertegen
.

Frans Woortmeijer
uit: Trekvogelpad

versvorm: deadline
25-6-2010

dinsdag 9 augustus 2016

TEGEN KLEIN LEED

Dappermarkt

De markt is voor tevredenen en legen.
En dan, wat is een markt nog in dit land?
Een groentekraam ter grootte van een krant,
een viskar met wat vlaggetjes ertegen.

Geef mij zo’n gangpad, breed als ’s Heren wegen
met rijkgevulde schappen langs de kant,
de winkelwagens vol tot aan de rand,
de weekaanbieding die ons doet bewegen.

Alles is veel voor wie niet veel verwacht.
De gevel houdt zijn wonderen verborgen,
de rijkdom van deez’ aard bijeen geharkt.

Dit heb ik bij mijzelve overdacht,
verregend op een miezerige morgen,
domweg aan ’t schuilen in de supermarkt.

Niels Blomberg

vrijdag 10 juni 2016

De Dappermarkt

Cultuur is voor tevredenen en legen
En dan, wat is cultuur nog in dit land?
Men is cynisch, respectloos, intolerant
En grote ego’s werken elkaar tegen

Geef mij de dappere koopman en klant
Zij kruisen dagelijks elkaars wegen
Zwijgzaam of lachend, met branie, verlegen
Het zijn geen vrienden, toch is er een band

Haren gekroesd, in doek of geblondeerd
Men blijft beleefd, ook dicht op elkaars huid
Soms ontstaat door drukte een verkeersinfarct

De wereld in één straat, alom gewaardeerd
Vanmorgen bedacht ik: ik voel mij vrijuit
Hoopvol gelukkig op de Dappermarkt

Rop Janze

donderdag 9 juni 2016

dapper street

(the nits)

give me the sombre city highroads
the clouds are framed by attic windows
those are the words I long to hear
but when I walk I keep my tears from falling
and if you don’t know where to go
you’re lost in a dead end street

the houses fall down every day
but maybe someday I’ll keep this house from falling
this is the street where I was living
this is the square where I was fighting
nobody fears the ball and chain
I feel the tears my memory lane is falling
and still I don’t know where to go
I’m lost in a misty town
no poetry in dead end street

they tear all the houses down
when you walk in Dapperstreet
when you live in Dapperstreet
now it rains on broken windows
the streets are always wet
through all the empty alleys wind blows
you’re never coming back
when you live in Dapperstreet

give me the sombre city highroads
the clouds are framed by attic windows
those are the words I long to hear
but when I walk I keep my tears from falling
and if you don’t know where to go
you’re lost in a misty town
no poetry in dead end street

they tear all the houses down
when you walk in Dapperstreet
when you live in Dapperstreet
now it rains on broken windows
the streets are always wet
through all the empty alleys wind blows
you’re never coming back
when you live in Dapperstreet

city crime one grey morning
blissfuly happy I’m walking
city crime one grey morning
blissfuly happy I’m walking
city crime one grey morning
blissfuly happy I’m walking
suddenly happy in Dapperstreet

(c) 1983 tekst en muziek: Henk Hofstede